Var är Self Supporting RunFlat (SSR)?

SSR, som står för "Self Supporting RunFlat", är en teknologi utvecklad av Continental. Det betyder "punkteringsfria däck" och är speciellt framtaget för lågprofildäck, samtidigt som det är kompatibelt med alla standardfälgar.

Hur fungerar SSR-däck?

Om ditt SSR-däck punkteras kan du fortsätta köra upp till 80 km med en maxhastighet på 80 km/h.

  • Inget reservhjul behövs, vilket sparar plats och vikt.
  • Bränslebesparande, då vikten av fyra SSR-däck motsvarar vikten av fem vanliga däck.

Fördelar och nackdelar med SSR-däck

Fördelar:

  • SSR-däck har en självförstärkt sidovägg som vid en punktering förhindrar att sidoväggen kläms mellan fälgen och vägen.
  • Däcken förblir på fälgen även vid en punktering, vilket ökar säkerheten.
  • Du slipper behovet av ett reservhjul.

Nackdelar:

  • För att använda SSR-däck måste bilen vara utrustad med ett TPMS-system (Tyre Pressure Monitoring System), vilket är ett lagkrav för alla bilar från och med 2014.
  • Vid en punktering kan SSR-däck inte lappas utan måste ersättas med ett nytt däck.
  • TPMS-ventiler kan skadas vid en punktering, vilket kan innebära att de måste bytas ut.
  • SSR-däck är i genomsnitt 20 % dyrare än vanliga däck.

SSR-däck är ett utmärkt alternativ för dig som prioriterar säkerhet och bekvämlighet, men det är viktigt att väga för- och nackdelar innan du bestämmer dig.