Handelsvillkor
Allmänna villkor
Följande allmänna villkor gäller för privatkunder vid onlineköp av bildelar, cyklar och tillbehör, friluftstillbehör, mopedtillbehör, vardagsartiklar m.m., på thansen.se (hädanhefter hemsidan, webbshoppen och webbplatsen).
Kontaktuppgifter
thansen AB
Björkavägen 101B
254 69 Ödåkra-Väla
Org.nr. 559363-2119
Tel: 08 403 120 00
thansen@thansen.se
www.thansen.se
Hädanefter kallat thansen, vi, oss och företaget.
Pris och betalning
Alla priser som anges på hemsidan visas i SEK och inkluderar 25% moms. Betalning för beställda varor görs online via betalkort (Visa, mastercard, maestro, Diners Club etc.) eller via Swish. Betalningen görs tryggt, krypterat och säkert.
Avtalet ingås på svenska mellan thansen och dig som privatkund (hädanefter du, ditt och kunden).
Du ska vara 18 år fyllda och ha adress i Sverige för att kunna handla på thansen.se.
Avtalet blir bindande när du har mottagit en elektronisk orderbekräftelse till den e-postadress du har angett i beställningen. Orderbekräftelsen mottages strax efter att köpet har genomförts i webbshoppen. Mottager du ingen orderbekräftelse inom 1 dag ombeds du att kontakta kundservice.
Frakt och leverans
När du handlar hos thansen kan du få dina varor levererade med postnord mot en fraktkostnad.
Det är naturligtvis kostnadsfri frakt om du väljer att hämta upp (Click & Collect) din beställning i en thansen-butik.
Du kan välja att få din order med hemleverans, till företag eller att hämta ut ditt paket på ett Postnord-ombud.
Vid köp över 1000:- erbjuder vi fri frakt (gäller ej leverans som PostNord Lastpall).
När levereras min beställning?
Din vara levereras inom 2-5 vardagar*. Du kan också välja att hämta upp din beställning i butik med Click & Collect. Väljer du Click & Collect finns varan som regel tillgänglig för upphämtning redan 30 minuter efter du har fått din beställning bekräftad, förutsatt att du har beställt inom butikens öppettider.
Skulle en röd dag/helgdag infalla på en vardag tillkommer 1-2 vardagars leveranstid, beroende på vilken vardag helgdagen infaller på.
Ångerrätt och retur
Du har naturligtvis rätt att ångra ett köp hos oss i upp till 365 dagar. Du kan ångra ett köp genom att returnera varan till en av våra butiker eller genom att skicka den till oss per post. Om du ångrar ditt köp måste du själv betala fraktkostnaderna. Du måste meddela oss inom 365 dagar efter mottagandet att du vill ångra ditt köp. Du ska meddela att du ångrar ditt köp genom att skicka ett mejl till thansen@thansen.se eller ringa på 08 403 120 00. Du kan också besöka vår butik för att ångra ditt köp. Om du ångrar ett köp som ännu inte har skickats från thansen kan du alltid ringa eller skriva till kundservice för att se om beställningen kan annulleras. Ring och upplys ditt ordernummer på telefonnummer 08 403 120 00 eller mejla thansen@thansen.se. Vi garanterar inte att din order hinner avbrytas.
Returnera
Du måste returnera din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du måste betala de direkta kostnaderna för att returnera varorna. Du bär risken för varorna från och med leveranstillfället.
Vissa varor kan på grund av sin natur inte returneras med vanlig post. Detta gäller hjuluppsättningar, cyklar, mopeder osv.
Varans skick när du returnerar den
Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna som orsakats av annan hantering än den som är nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Med andra ord kan du prova produkten som om du provade den i en fysisk butik, men du får inte använda den i praktiken. Om varan provas mer än vad som beskrivs ovan anser vi att den är begagnad, vilket innebär att om du ångrar köpet får du endast en del eller inget av köpesumman tillbaka, beroende på varans kommersiella värde.
Återbetalning
Om du ångrar ditt köp kommer vi att återbetala det belopp du betalade för varan vi köptillfället. Om varan på grund av din hantering inte är i samma skick som vid köptillfället kan en värdeminskning göras och dras av från återbetalningen.
Om du utnyttjar din ångerrätt kommer vi återbetala dig för varans pris samt leveranskostnaden förutsatt att du fick din vara levererad med vår billigaste leveransmetod. Återbetalningen sker utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från att du har ångrat ditt köp, förutsatt att varan har kommit åter till oss. Återbetalningen sker via samma betalningsmetod som vid köptillfället om inte annat uttryckligen har avtalats.
Om du ångrar köpet ska din retur skickas till:
Thansen Gruppen A/S
Stensgårdvej 1
DK 5500 Middelfart
Vi tar inte emot paket med efterkrav, eller hämtar paket på ombud. Se därför till att alltid välja frakt med leverans när du skickar tillbaka en vara.
Reklamationsrätt vid defekter och fel
När du handlar hos thansen.se har du naturligtvis en reklamationsrätt på 36 månader. Du kan reklamera en vara i våra butiker eller skicka vara tillbaka till oss med post.
Din reklamationsrätt innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt eller få en hel eller delvis återbetalning, beroende på den specifika situationen. Om du upptäcker ett fel eller en defekt i en vara ska du utan dröjsmål och inom rimlig tid kontakta thansen och beskriva defekten. thansen kan vid tillfällen be om bilder för att komplettera beskrivningen, Om du lämnar in ditt klagomål inom två månader från det att du mottog din beställning anses klagomålet alltid ha kommit in inom rimlig tid. Om din reklamation godkänns kommer vi att återbetala dina (rimliga) fraktkostnader när du skickar tillbaka din defekta produkt till oss. Varorna ska alltid returneras i korrekt förpackning. Kom ihåg att bifoga ett kvitto på dina fraktkostnader. Varorna skickas till:
thansen AB
Björkavägen 101B
254 69 Ödåkra-Väla
När du reklamerar en produkt till oss ombeds du att så detaljerat som möjligt beskriva defekten. Vi tar inte emot paket med efterkrav, eller hämtar paket på ombud. Se därför till att alltid välja frakt med leverans när du skickar tillbaka en vara.
Inbjudan till kundrecensioner
I samband med att du handlar på webbplatsen ger vi vidare uppgifter som ditt namn och din e-post till företag som utför undersökningar och kundrecensioner, för närvarande Trustpilot. Dessa företag kan skicka ut inbjudningar till våra kunder på våra vägnar för att betygsätta sin köpupplevelse hos oss. Syftet är att du som kund ska kunna ge din bedömning och ditt omdöme till andra konsumenter och att vi ska kunna förbättra vår service och våra produkter. Eftersom det är en del av handelsvillkoren använder vi "fullgörande av kontrakt/avtal" i enlighet med artikel 6.1 b i dataskyddsförordningen.
Behandling av personuppgifter
Om du har några frågor eller vill veta mer om vår behandling av dina personuppgifter eller om dina rättigheter kan du läsa mer om integritetspolicyn eller kontakta persondata@thansen.se
Särskilda bestämmelser för företagskunder
Samma försäljningsvillkor gäller som för privata konsumenter, med följande ändringar:
Det finns ingen ångerrätt för företagskunder och köparen betalar alla fraktkostnader, oavsett köpesumma. Byte eller reparation leder inte till en ny reklamationsperiod. thansen.se förbehåller sig äganderätten till varor som köpts på kredit tills hela inköpspriset har betalats. Alla kostnader i samband med att äganderättsförbehållet verkställs betalas av köparen.
Tvistlösning
Vid eventuella klagomål ombeds du att i första hand kontakta thansen via mejl eller telefon. Skulle det mot förmodan uppstå en tvist mellan dig som kund och thansen som inte kan lösas ombeds du att gå vidare med ditt klagomål till myndigheten Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Du kan kontakta arn via deras hemsida www.arn.se eller via post:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Ångerblankett
Du kan som kund använda och fylla följande ångerblankett i det tillfälle returrätten gäller.
Till:
Thansen. Gruppen A/S
Stensgårdvej 1
DK 5500 Middelfart
Jag meddelar härmed att jag önskar att nyttja min ångerrätt i samband med mitt köpeavtal för följande varor/tjänster:
Beställt (datum):
Mottaget (datum):
Kundens namn:
Kundens adress:
Kundens underskrift:
Datum:
Version 1.2 - dessa allmänna villkor uppdaterades 2024-06-26
Följande allmänna villkor gäller för privatkunder vid onlineköp av bildelar, cyklar och tillbehör, friluftstillbehör, mopedtillbehör, vardagsartiklar m.m., på thansen.se (hädanhefter hemsidan, webbshoppen och webbplatsen).
Kontaktuppgifter
thansen AB
Björkavägen 101B
254 69 Ödåkra-Väla
Org.nr. 559363-2119
Tel: 08 403 120 00
thansen@thansen.se
www.thansen.se
Hädanefter kallat thansen, vi, oss och företaget.
Pris och betalning
Alla priser som anges på hemsidan visas i SEK och inkluderar 25% moms. Betalning för beställda varor görs online via betalkort (Visa, mastercard, maestro, Diners Club etc.) eller via Swish. Betalningen görs tryggt, krypterat och säkert.
Avtalet ingås på svenska mellan thansen och dig som privatkund (hädanefter du, ditt och kunden).
Du ska vara 18 år fyllda och ha adress i Sverige för att kunna handla på thansen.se.
Avtalet blir bindande när du har mottagit en elektronisk orderbekräftelse till den e-postadress du har angett i beställningen. Orderbekräftelsen mottages strax efter att köpet har genomförts i webbshoppen. Mottager du ingen orderbekräftelse inom 1 dag ombeds du att kontakta kundservice.
Frakt och leverans
När du handlar hos thansen kan du få dina varor levererade med postnord mot en fraktkostnad.
Det är naturligtvis kostnadsfri frakt om du väljer att hämta upp (Click & Collect) din beställning i en thansen-butik.
Du kan välja att få din order med hemleverans, till företag eller att hämta ut ditt paket på ett Postnord-ombud.
- PostNord Utlämningsställe 49 SEK
- PostNord Hemleverans 89 SEK
- PostNord Företag 89 SEK
- PostNord Lastpall 299 SEK
Vid köp över 1000:- erbjuder vi fri frakt (gäller ej leverans som PostNord Lastpall).
När levereras min beställning?
Din vara levereras inom 2-5 vardagar*. Du kan också välja att hämta upp din beställning i butik med Click & Collect. Väljer du Click & Collect finns varan som regel tillgänglig för upphämtning redan 30 minuter efter du har fått din beställning bekräftad, förutsatt att du har beställt inom butikens öppettider.
Skulle en röd dag/helgdag infalla på en vardag tillkommer 1-2 vardagars leveranstid, beroende på vilken vardag helgdagen infaller på.
Ångerrätt och retur
Du har naturligtvis rätt att ångra ett köp hos oss i upp till 365 dagar. Du kan ångra ett köp genom att returnera varan till en av våra butiker eller genom att skicka den till oss per post. Om du ångrar ditt köp måste du själv betala fraktkostnaderna. Du måste meddela oss inom 365 dagar efter mottagandet att du vill ångra ditt köp. Du ska meddela att du ångrar ditt köp genom att skicka ett mejl till thansen@thansen.se eller ringa på 08 403 120 00. Du kan också besöka vår butik för att ångra ditt köp. Om du ångrar ett köp som ännu inte har skickats från thansen kan du alltid ringa eller skriva till kundservice för att se om beställningen kan annulleras. Ring och upplys ditt ordernummer på telefonnummer 08 403 120 00 eller mejla thansen@thansen.se. Vi garanterar inte att din order hinner avbrytas.
Returnera
Du måste returnera din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du måste betala de direkta kostnaderna för att returnera varorna. Du bär risken för varorna från och med leveranstillfället.
Vissa varor kan på grund av sin natur inte returneras med vanlig post. Detta gäller hjuluppsättningar, cyklar, mopeder osv.
Varans skick när du returnerar den
Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna som orsakats av annan hantering än den som är nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Med andra ord kan du prova produkten som om du provade den i en fysisk butik, men du får inte använda den i praktiken. Om varan provas mer än vad som beskrivs ovan anser vi att den är begagnad, vilket innebär att om du ångrar köpet får du endast en del eller inget av köpesumman tillbaka, beroende på varans kommersiella värde.
Återbetalning
Om du ångrar ditt köp kommer vi att återbetala det belopp du betalade för varan vi köptillfället. Om varan på grund av din hantering inte är i samma skick som vid köptillfället kan en värdeminskning göras och dras av från återbetalningen.
Om du utnyttjar din ångerrätt kommer vi återbetala dig för varans pris samt leveranskostnaden förutsatt att du fick din vara levererad med vår billigaste leveransmetod. Återbetalningen sker utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från att du har ångrat ditt köp, förutsatt att varan har kommit åter till oss. Återbetalningen sker via samma betalningsmetod som vid köptillfället om inte annat uttryckligen har avtalats.
Om du ångrar köpet ska din retur skickas till:
Thansen Gruppen A/S
Stensgårdvej 1
DK 5500 Middelfart
Vi tar inte emot paket med efterkrav, eller hämtar paket på ombud. Se därför till att alltid välja frakt med leverans när du skickar tillbaka en vara.
Reklamationsrätt vid defekter och fel
När du handlar hos thansen.se har du naturligtvis en reklamationsrätt på 36 månader. Du kan reklamera en vara i våra butiker eller skicka vara tillbaka till oss med post.
Din reklamationsrätt innebär att du antingen kan få varan reparerad, utbytt eller få en hel eller delvis återbetalning, beroende på den specifika situationen. Om du upptäcker ett fel eller en defekt i en vara ska du utan dröjsmål och inom rimlig tid kontakta thansen och beskriva defekten. thansen kan vid tillfällen be om bilder för att komplettera beskrivningen, Om du lämnar in ditt klagomål inom två månader från det att du mottog din beställning anses klagomålet alltid ha kommit in inom rimlig tid. Om din reklamation godkänns kommer vi att återbetala dina (rimliga) fraktkostnader när du skickar tillbaka din defekta produkt till oss. Varorna ska alltid returneras i korrekt förpackning. Kom ihåg att bifoga ett kvitto på dina fraktkostnader. Varorna skickas till:
thansen AB
Björkavägen 101B
254 69 Ödåkra-Väla
När du reklamerar en produkt till oss ombeds du att så detaljerat som möjligt beskriva defekten. Vi tar inte emot paket med efterkrav, eller hämtar paket på ombud. Se därför till att alltid välja frakt med leverans när du skickar tillbaka en vara.
Inbjudan till kundrecensioner
I samband med att du handlar på webbplatsen ger vi vidare uppgifter som ditt namn och din e-post till företag som utför undersökningar och kundrecensioner, för närvarande Trustpilot. Dessa företag kan skicka ut inbjudningar till våra kunder på våra vägnar för att betygsätta sin köpupplevelse hos oss. Syftet är att du som kund ska kunna ge din bedömning och ditt omdöme till andra konsumenter och att vi ska kunna förbättra vår service och våra produkter. Eftersom det är en del av handelsvillkoren använder vi "fullgörande av kontrakt/avtal" i enlighet med artikel 6.1 b i dataskyddsförordningen.
Behandling av personuppgifter
Om du har några frågor eller vill veta mer om vår behandling av dina personuppgifter eller om dina rättigheter kan du läsa mer om integritetspolicyn eller kontakta persondata@thansen.se
Särskilda bestämmelser för företagskunder
Samma försäljningsvillkor gäller som för privata konsumenter, med följande ändringar:
Det finns ingen ångerrätt för företagskunder och köparen betalar alla fraktkostnader, oavsett köpesumma. Byte eller reparation leder inte till en ny reklamationsperiod. thansen.se förbehåller sig äganderätten till varor som köpts på kredit tills hela inköpspriset har betalats. Alla kostnader i samband med att äganderättsförbehållet verkställs betalas av köparen.
Tvistlösning
Vid eventuella klagomål ombeds du att i första hand kontakta thansen via mejl eller telefon. Skulle det mot förmodan uppstå en tvist mellan dig som kund och thansen som inte kan lösas ombeds du att gå vidare med ditt klagomål till myndigheten Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Du kan kontakta arn via deras hemsida www.arn.se eller via post:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Ångerblankett
Du kan som kund använda och fylla följande ångerblankett i det tillfälle returrätten gäller.
Till:
Thansen. Gruppen A/S
Stensgårdvej 1
DK 5500 Middelfart
Jag meddelar härmed att jag önskar att nyttja min ångerrätt i samband med mitt köpeavtal för följande varor/tjänster:
Beställt (datum):
Mottaget (datum):
Kundens namn:
Kundens adress:
Kundens underskrift:
Datum:
Version 1.2 - dessa allmänna villkor uppdaterades 2024-06-26