Ett året-runt-däck klassas som ett vinterdäck eftersom det har *M+S-märkning (MU
Information
Året-runt-däck - "stadsdäcket"
Ett året-runt-däck är en kombination av ett *halvt sommardäck och halvt
vinterdäck,* men det uppfyller inte de optimala egenskaperna för vare sig
sommar- eller vintersäsongen. Därför kallar vi det för ett *"stadsdäck"*,
eftersom det är ett rimligt alternativ för förare som mest kör i större
städer, där vägarna oftast är snöröjda och saltade.
Det passar dig som kör få kilometer per år och som *inte vill byta däck två
gånger om året*. Om du däremot bor i en mindre stad, kör långa sträckor eller
ofta färdas på landsvägar, är året-runt-däck inte det mest fördelaktiga valet.
Det är också viktigt att komma ihåg att *året-runt-däck inte är godkända som
vinterdäck i vissa länder, inklusive Sverige.* Se alltid till att kontrollera
lokala regler innan du reser till ett annat land under vintern.
Ett året-runt-däck klassas som ett vinterdäck eftersom det har *M+S-märkning
(MUD + SNOW)*. Det innebär att man *inte får blanda exempelvis sommardäck på
framhjulen med året-runt-däck på bakhjulen.*
Specifikationer
Specifikationer: Ett året-runt-däck klassas som ett vinterdäck eftersom det har *M+S-märkning (MU
Artikelnummer | 974182340910 |
EAN | 5420068629633 |
Märke | Imperial |
Varutyp | Däck |
Modell | AllSeasonDriver |
Säsong | Helårsdäck |
Kvalitet | Best Buy |
Fysiska egenskaper | |
Fälgens diameter | 18 " |
Bredd | 235 |
Profil | 40 |
Rullomkrets | 2027 mm |
Däckegenskaper | |
Belastningsindex | 95 |
Max load | 690 kg |
Hastighetskod | Y |
Max hastighet | 300 km/t |
Dubbdäck | Nej |
EU-märkning | |
Bränsleförbrukning | C |
Bromsegenskaper på våta vägar | B |
Däck släpps ut i miljön | 71 dB |
Klassificering av däckslitage | B |
Snögrepp | Ja |
Isgrepp | Nej |
Typ av indikator | IF334 |
Klass | C1 |
EPREL url | 508958 |